”Jyrki, Jyrki...
istu autoon... Jyrki, Jyrki... istu kunnolla, Jyrki!!”.
Vaikka edellä
mainittu käskytys olisikin sopinut niin hyvin erään rattoisan
viikonloppureissun teemaan, koiranäyttelymatkan hengessä, niin ei.
Jyrkin tapauksessa kyse ei ollut karvaisesta koirasöpöliinistä
vaan täysin supisuomalaisesta umpitunnelisesta miehestä joka ei
sattuneesta syystä saanut otettua kaverinsa viestiä vastaan, niin,
että se olisi tyydyttänyt auton ratissa päivystävää ystäväänsä
kerralla, täydellisesti - tai edes sinne päin - tyydyttävästi.
Pyynnöt kyllä selvästikin sivalsivat pitkin Jyrikin korvia, mutta
turhaan.
Taisi olla osasyynä
Jyrkinkin toimintaan aikaisemmat ”hulupaloo hilibaloo”
-ilmoitukset laivan viidennellä kerroksella – neonvalojen
loisteessa.
HIMO
”Bling”!
Kilahtaa ääni
katon rajaan sijoitetusta pienestä muovisesta kaiuttimesta ja heti
tämän perään sirkeä naisääni kuuluttaa laivan kajuutan
uumeniin sananparren : ”Hulabaloo pilibalo”, tai jotain siihen
suuntaan (?), ja näin lähtölaukaus on kajautettu virallisesti
laivaemännän suusta hapuilevasti hortoilevan ihmismassan korville.
Kyseinen tiedotus aiheuttaa massan keskuudessa raviurheilustakin
tutun pyrähdyksen eleen. KOLME, KAKSI, YKSI, AJA!
Ja porukkahan
”ajaa”, seilatessaan pitkin purtilon uumenia ja kapeita
käytävikköjä, muodostaen samalla sakean sumpun, jota armeija
termein kutsuttaisiin oikein kunnon ”häröpalloksi”. Erityisen
isoksi sellaiseksi.
Edellä mainittu
riemukkaan pirteä kiekaisu tarkoitti selvästikin kaikille purkkiin
sulloutuneille ihmisille kutsuhuutoa kirkkaiden valojen luo,
hyllyköiden katveeseen, jossa kalpean ihmisen kouperoosa iho säihkyy
takuuvarmasti kirkuvan punaisena - pelottaen samalla asianomaista
niin, ettei peiliin katsominen lähtökohtaisesti kovin
kiinnostavalta edes tuntuisi. Mutta kun on pakko. Sillä asiahan
koskee jokaisen oman kuontalonsa ehostamista niin, että
keskinkertaisena ihmisenä voi taas tuntea itsensä hieman epävarmaa
varmemmaksi oman naamataulunsa sisällä. Ja valoisten hyllyköiden
keskellä onkin tarjolla jos jonkinlaista ehostustavaraa ja tuotetta,
jokaiseen makuun sekä näköön suhteutettuna.
Löytyy Chanelia,
Lumenea, Lancomea, ynnä muuta törppöä ja tupsutinta niin, että
äkkinäiselle voisi helposti iskeä kyseisen tuotepaljouden keskellä
merisairauttakin pahempi heikkous, tai päätä huimaava
vauhtisokeus, kyseisessä mahdollisuuksien maailmassa. Mutta. Jo
pikainen silmäily eteen sekä sivulle kertoo sen, ettei kukaan ole
eilisen teeren poikia näillä apajilla.
”Teretulemast
reisilaivaan sekä Extra price ”- mainoslappuset ovat selvästikin
tälle herrasväelle entuudestaan tuttu näky. Mutta tästäkin
huolimatta on ilmiselvästi todettava, että -50 %:n merkintä
tuotelapussa vaikuttaa lyömättömältä taikayhdistelmältä –
numeroineen ja merkkeineen. Kyseisiä tuotteita on selvästikin
saatava jokaisen, eivätkä ne saa loppua missään tapauksessa
risteilyn aikana kesken!
Chanelin tuoksun
lomassa voi aistia ja haistaa melkeinpä mellakan ainekset.
Hintalaput tuotekoodineen tekevät musertavaa jälkeä kukkaroitaan
hypistelevien naismatkaajien joukossa. Ukkelit puolestaan keskittyvät
hypistelemään timangisen näköisiä, ranteeseen asennettavia,
”menneen ajan” -kelloja joiden nimeksi on kuin sattuman kaupalla
valikoitunut ”Sekunda”. Mutta mitäpä pienistä – eihän nimi
miestä pahenna.
TARVE
Samaisten
mainoslauseiden ja kutsuhuutojen saattelemana toisenlainen väki
mittailee samaan aikaan malttamattomana muovipussiensa ja
vetokärryjensä kantokykyä, joka lienee aina kyseisten tarvikkeiden
kohdalla vakio (?). Tarjousosaston sanamerkkiyhdistelmän kohdalla:
24x0,33l = -50%, nöyrtyy jos jonkinlainen raavas jannu,
totaalisesti.
Joidenkin
huimapäiden touhuilua seuratessa sitä alkaa väkisinkin pohtimaan
onko kantokyvyn ”vakiota” mahdollista murtaa sillä meneillään
on selvästikin jos jonkinlaista myytinmurtoyritystä. Hurjimmat
selvästikin kyseenalaistavat moiset lainalaisuudet, ja lastaavat
kärryihinsä lavaa poikineen - hullunkiilto silmissä -
kyynerpäätaktiikat muistissaan. Pinot kasvavat lopulta kohti kattoa
ja vetokahvat taittuvat, matka ei.
Samaan aikaan
kyseisten urotöiden rinnalla on helppo nähdä myös toisenlaisia
guinnessin ennätysrityksiä, suurikouraisimpien lastatessa sormiensa
ympärille nestemäisiä tuotevirityksiä. Hyvin näyttää
luonnistuvan nuokin temput. Tavaraa mahtuu gallonittain kantoon.
Mikään ei ole selvästikään uskon edessä mahdotonta!
TOIVE
Aina tarve, himo ja
sesongit eivät kuitenkaan kohtaa edellä kuvattuun tapaan, vaikka
sitä niin kovin itsekkäästi aina toivoisikin. Markkinavoimien
vanavedessä ja ristiaallokossa on usein varsin haasteellista
seilata. Varsinkin jos ei olla enää laivalla liikenteessä. Saattaa
moisella ulapalla äkkinäinen kokea olevansa tuuliajolla kuin mies,
joka kerran yksinäisenä saarella ollessaan löysi omaksi onnekseen
puhuvan pään kaverikseen, joka osoittautuikin lopulta varsin
kovapäiseksi luuksi – todelliseksi kookosaivoksi, sanaakaan
sanomattomaksi Wilsoniksi!
Tämän sain
karvaasti kokea myös omakohtaisesti eräänä talvisena päivänä,
suunnitellessani iltapäivälle maisemanvaihdosta työpaikan
uumenista kohti hekumeenista hikipajaa. Tosin, ilman salihousujani -
shortseja - jotka olivat selvästikin jääneet lojumaan aamukiireen
tohinassa jonnekin kodin katveisiin. Tästä johdannaisena mieleeni
hiipivät välittömästi edellä mainitun reisilaivan ”hilipaloo
hulapaloo” -ilmoitukset leiskuvine mainoksineen ja repäisivine
kutsuhuutoineen. Laivalta kyllä olisi apu löytynyt kyseiseen
pattitilanteeseen välittömästi. ”Mutta niinhän sen täytyy olla
myös ison kaupunkikeskustan kohdalla”- tulin ajatelleekseni.
Etsivä kyllä löytää. Mutta kuinkas lopulta kävikään...
Ravatessani
hikipäässä pitkin ison kaupungin katuja, lyhyen ruokatuntini
aikana, sain lopulta itselleni vastukset lohduttoman lopputuloksen
muodossa:
- Anttila ei ollut oman antinsa puolesta minkään väärti!
- Ison äSSän outletti tarjosi vain toivoa(?)
- ”Hennan&Maurin” henkarit kolisivat vain aatteita - toisin sanoen - täysin vääriä vaatteita. Eikä Seppäläkään halunnut auttaa hikistä valkonaamaa tyydyttävästi, kyseisen puutteen poistamiseksi. Tunsin olevani pulassa!
Mieleeni heräsi
vain yksi kysymys. Mistä johtui, etteivät kyseisten
liikehuoneistojen myyjät haistaneet selviä ostoaikeitani?
Näin täytyi olla,
koska eivät he tulleet mitään tarjoilemaankaan, saatikka luoksensa
muuten vain tarjoustensa perään kosimaan? Joiltakin jäi nyt ropsit
kyseisen ansiosta saamatta, sillä olisin siinä vaukon vallassa
ollut valmis ostamaan vaikka käytetyt housut edessä seisovan
myyjättären päältä, mikäli tätä olisi joku minulle edes
hiukan vihjannut mahdolliseksi.
Ne päällä olisin
sitten kyseisen illan huhkinut salilla iloisin mielin, mutta no!
Koska suomalainen mies ei kuitenkaan itse liikoja ikinä kysele,
saatikka pyytele - anelemisesta puhumattakaan - jäi shortsien himo
yhteensattumusten vuoksi edelleen tyydyttämättä. Mutta kuten
yleensä, asioilla on tapana järjestyä, myös tässäkin
tapauksessa. Shortsit löytyivät lopulta noin kuudennennen liikkeen
kohdalta, ja illan harjoitukset olivat pelastetetut.
Myös HULABALOO oli
korvien välissä todellinen. Kreisiä voi olla myös muualla kuin
laivalla - neonvalojen loisteessa. Mutta niin kuin usko, toivo ja
rakkaus. Myös tarve, toive ja himo kietoutuvat aina maailmalta
suomeen palatessa yhden elintärkeän asian ympärille.
Ja se on yksi ja
ainoa, kirkkaana juokseva, pullottamaton, kraanavesi. Jota saa
onneksi vaikka Anttilan WC:stä!
-Pappi Ahtonen- 23.2.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti